Nowa wersja enova365 2010.0.1


Link do ulotki zawierającej wszystkie zmiany w nowej wersji:
https://download.enova.pl/ulotka/official/2010/0.1/index.html
Najważniejsze zmiany
Kadry i płace:
- PPK. Umożliwiono export deklaracji rozliczeniowej PPK z podziałem na korekty i składki. Wprowadzono nowe weryfikatory i powiadomienia. Dodano nowe operacje seryjne oraz nowe e-wnioski.
- e-deklaracje. Dostosowano schemat e-Deklaracji PIT-4R do nowego wzoru obowiązującego od dnia 19 sierpnia 2020.
- Korekty wypłat. Rozbudowano algorytm stornowania elementów wynagrodzenia w celu obsłużenia korekt składek PPK oraz naliczeń dla osób poniżej 26 roku życia. Szczegóły znajdziesz w ulotce.
- Magazyn nadgodzin. Dodano możliwość seryjnego uzgodnienia doby pracowniczej. Wprowadzono nowe e-wnioski związane z czasem pracy tj. Wniosek o nadgodziny, Wniosek o wyjście prywatne itp.
- e-wnioski. Dodano nowe wnioski związane z nieobecnościami tj. wniosek o urlop macierzyński, wniosek o anulowanie itp.
- Zajęcia wynagrodzenia. Zmodyfikowano naliczenie kwoty wolnej od zajęć, w przypadku zawieszenia składek PPK ze względu na przestój bądź obniżenie wymiaru etatu ze względu na COVID-19.
- Składka zdrowotna. Poprawiono naliczanie składki zdrowotnej, w przypadku, gdy występowało ograniczenie składki zdrowotnej do wysokości zaliczki podatku.
Handel
- Dokumenty handlowe. W związku z wymaganiami dotyczącymi JPK_V7 zmieniono konfigurację faktur do paragonów i faktur fiskalizowanych. Zablokowano relację FVPP->DWKPar. Do FVP, FVPP, FF, FFZAL przypisano definicję ewidencji SPFVP (przeznaczoną dla faktur do paragonów). Zmiana dotyczy nowych baz. W istniejących instalacjach należy analogiczne zmiany odpowiednie dla danej konfiguracji wprowadzić
- Dokumenty handlowe. Umożliwiono wpisanie dodatkowych NIP-ów UE (z krajów innych niż Polska). Pozwala to na wystawianie dokumentów sprzedaży z zagranicznymi stawkami VAT w przypadku, gdy podmiot jest zarejestrowany jako podatnik VAT w innym kraju UE. Na wydruku takiego dokumentu znajdzie się NIP sprzedawcy z kraju UE, którego stawki
- Dokumenty handlowe. Udostępniono zmianę daty wystawienia dokumentu zakupu za pomocą czynności Zmień zatwierdzony dokument. Zmiana jest możliwa w przypadkach, gdy nie zagraża spójności danych, w szczególności dotyczących operacji
- Dokumenty handlowe. Do dokumentu handlowego dodano dwie nowe kolekcje danych na zakładce Kontrahent. Są to listy, które służą do przechowywanie danych kontaktowych kontrahenta i odbiorcy. Za ich widoczność na dokumencie odpowiadają parametry definicji dokumentu. Nowe kolekcje danych są wykorzystywane przez dodatki e-sklepy Konektor oraz Kurierzy do przechowywania adresów email i numerów telefonów.
- Dokumenty handlowe. Rozbudowano działanie czynności Kopiuj pozycje dla dokumentu handlowego. Dodano możliwość podziału wskazanych pozycji na wiele z zachowaniem sumy ilości, np. pozycja z ilością 10 szt. może być podzielona na kilka dających razem 10 szt. Podział zachowuje relacje do dokumentu nadrzędnego, czyli nowe pozycje są powiązane
- Dokumenty handlowe. Ulepszono logikę drukowania miejsca dostawy na dokumentach rozchodowych. Obecnie miejsce dostawy wydrukuje się również wtedy, gdy kontrahent jest ten sam, co odbiorca, ale w danych odbiorcy na dokumencie zmieniono dane adresowe (rozumiane jako miejsce dostawy).
- Dokumenty handlowe. Rozszerzono zakres informacji prezentowanych na wydruku dokumentu w opcjonalnej tabeli Wykaz nierozliczonych należności. Obecnie zawiera ona dodatkowo noty odsetkowe.
- Dokumenty fiskalizowane. Zmieniono działanie czynności Raport fiskalny dla paragonów. Po zmianie do dokumentu ewidencji tworzonego przez tę czynność dołączane są dodatkowo dokumenty zafiskalizowane, które mają przypisaną ewidencję z typem dokumentu FP. Pozwala to traktować faktury fiskalizowane (FF, FFZAL) jako faktury do paragonów (z ewidencją SPFVP), a sprzedaż z nich wynikającą ujmować w raporcie fiskalnym.
- Korekty dokumentów. Dodano pole dokumentu Przyczyna korekty, wypełniane automatycznie na podstawie wartości analogicznego pola w pozycjach korekty. Zawartość tego pola można również edytować ręcznie. Jest ona umieszczana w nagłówku na wydrukach korekt.
- Definicje dokumentów. Dodano parametry definicji dokumentu decydujące o generowaniu i edycji procedur VAT i grup towarowych VAT na dokumencie. Dotychczas decydowała o tym kombinacja ustawień definicji dokumentu.
- Relacje dokumentów. Ulepszono mechanizm dołączania w relacji istniejących już dokumentów. Obecnie w takim przypadku agregowanie pozycji z dokumentów dołączanych działa, jeśli w konfiguracji relacji włączono dotyczący tego parametr.
- EDI. Umożliwiono generowanie nazwy eksportowanego pliku z komunikatem EDI za pomocą cechy algorytmicznej zdefiniowanej dla dokumentu (handlowego albo ewidencji).
- JPK. Zmieniono algorytm generowania listy grup towarowych na korekcie faktury sprzedaży. Obecnie lista jest tworzona wyłącznie z tych pozycji, które są korygowane.
- JPK. Na licencji Faktury udostępniono zakładkę Pozostałe definicji dokumentu. Zmiana ma na celu umożliwienie zmiany Definicji ewidencji księgowej, w związku z konicznością edycji konfiguracji dotyczącej np. faktur do paragonów.
- JPK. Na liście faktur sprzedaży oraz na formularzu dokumentu dodano czynność Aktualizuj grupy towarowe VAT. Umożliwia ona aktualizację grup towarowych w pozycjach dokumentu wg. kart towarowych. Aktualizację można przeprowadzić na dokumentach w buforze, zatwierdzonych oraz zaksięgowanych. Zmiana dokumentów zaksięgowanych jest możliwa, jeśli operator ma prawo simple EwidencjaVat/Nagłówek ewidencji VAT/Simple/Poprawianie parametrów VAT.
- JPK. Zmodyfikowano działanie workera Edytuj procedury VAT. Obecnie może on zostać zastosowany zarówno do dokumentów zatwierdzonych jak i zaksięgowanych. Zmiana dokumentów zaksięgowanych jest możliwa, jeśli operator ma prawo simple EwidencjaVat/Nagłówek ewidencji VAT/Simple/Poprawianie parametrów VAT.
- JPK. Dodano nową czynność do ponownego przeliczenia procedur VAT na zaznaczonych dokumentach. Obecnie czynność Procedury VAT ma dwie opcje: Zmień (dotychczasowa czynność umożliwiająca dodawanie i usuwanie procedur) oraz Przelicz, która ponownie przelicza algorytmy procedur i generuje je dla zaznaczonych dokumentów na nowo (usuwając stare). Procedury mogą zostać ponownie przeliczone na dokumentach zatwierdzonych oraz zaksięgowanych. Zmiana dokumentów zaksięgowanych jest możliwa, jeśli operator ma prawo simple EwidencjaVat/Nagłówek ewidencji VAT/Simple/Poprawianie parametrów VAT.
- Płatności dokumentów handlowych. Rozszerzono listę obsługiwanych terminali płatniczych o terminale INGENICO z własną drukarką, obsługiwane przez PeP (Polskie ePłatności) oraz Paytel.
- Płatności dokumentów handlowych. Umożliwiono dołączanie wpłaty jako zaliczki do dokumentu z poziomu wpłaty oraz z poziomu operacji bankowej (powstałej w wyniku importu wyciągu bankowego). Dotychczas można było tego dokonać jedynie z poziomu formularza dokumentu handlowego.
- Płatności dokumentów handlowych. Rozbudowano worker PłatnościDokumentu o właściwość Zaliczki. Zawiera ona sumę kwot wpłat podpiętych do dokumentu jako zaliczki, a wyrażoną w walucie podsumowania dokumentu. W ten sposób np. na liście zamówień można uzyskać informację o łącznej kwocie zaliczek podpiętych do poszczególnych dokumentów.
- Towary. W słowniku kodów CN umożliwiono przypisanie stawki VAT do kodu CN. Wybranie kodu na towarze przepisuje stawkę z kodu do kartoteki towaru. Dodatkowo na liście towarów dodano czynność Zmiana VAT/Według kodów CN, która aktualizuje stawki VAT towarów, wg stawek zdefiniowanych dla kodów CN.
- Limit kredytowy. Poprawiono działanie kontroli limitu kredytowego dla dokumentu zamówienia z planem spłat. Dotychczas po przekroczeniu limitu kredytowego nie można było zatwierdzić takiego dokumentu, pomimo wybrania sposobu zapłaty: Gotówka.
- Kompletacja. Umożliwiono korzystanie z automatycznego wskazania zasobów przy dodawaniu pozycji rozchodu składników kompletacji (KPLW) po włączeniu takiego działania w definicji tego dokumentu.
Księgowość:
- JPK. - Zmiany i usprawnienia dotyczące generowania nowych plików JPK_V7M i JPK_V7K, obejmujące m.in. zmiany w definicjach generowania plików XML i dostosowanie oznaczania faktur korygujących parametrem Obowiązkowy MPP do aktualnych wytycznych Ministerstwa Finansów. 
- Możliwość przechowywania plików w bazie danych. 
- Generowanie w arkuszu Excel porównania dwóch plików JPK_V7. 
- Zastąpienie czynności Dodaj oznaczenia VAT – nową czynnością Edytuj oznaczenia VAT. 
- Automatyczne dodawanie procedur wg algorytmów dla dokumentów ewidencji podczas zmiany stanu dokumentu na Wprowadzony lub Predekretowany. 
 
- Pulpit Klienta Biura Rachunkowego. Funkcjonalność Pulpitu Klienta Biura Rachunkowego została poszerzona o możliwość wystawiania faktur sprzedaży (tzw. samofakturowanie) oraz o możliwość wprowadzania dokumentów zakupu i sprzedaży do ewidencji dokumentów księgowych. 
- Ewidencja dokumentów. - Dodano nową czynność Dodaj dokumenty wg plików, która umożliwia wybór plików np. PDF, JPG i utworzenie na ich podstawie dokumentów ewidencji wg wskazanego typu (Sprzedaż lub Zakup). Po użyciu czynności powstają nagłówki dokumentów z podłączonym jako załącznik plikiem. Wprowadzone w ten sposób do systemy dokumentu można następnie dalej przetwarzać korzystając z formularza dokumentu z włączonym podglądem załączników z Asystenta. 
- Umożliwiono wyświetlanie komunikatu o kontrahencie podczas dodawania dokumentu ewidencji dla dokumentów typu: Zakup, Sprzedaż, PK, DW nabycia należny, DW nabycia naliczony, SAD, Faktura importowa. 
 
- Ewidencja VAT. Zaktualizowano opisy stawek VAT w konfiguracji Narzędzia/Opcje/Ewidencja VAT/Definicje stawek VAT. Obecne opisy są zgodne ze zmianami wprowadzonymi Ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1751; ost. zm.: Dz.U. z 2020 r., poz. 568). 
- Ewidencja Środków Pieniężnych – Rozrachunki. Dla Płatności i Zapłat w walutach obcych, których wartość w PLN ustalana jest w oparciu o kurs wg wybranej tabeli kursowej dodano pole Notowanie z informacją o zgodności zastosowanego kursu względem notowania z tabeli kursowej. 
- Księga Inwentarzowa – Środki trwałe. Wprowadzono usprawnienia w zakresie określania struktury finansowania środków trwałych poprzez dodanie nowej definicji podzielnika kosztów o nazwie Źródła finansowania opartej o nową tabelę Źródła finansowania. Umożliwiono również przeliczanie planu amortyzacji z wykorzystaniem dwóch podzielników oraz generowanie wydruku planu amortyzacji prezentującego wartości podzielone. 
